Downloadlijst
I
Account

Over ons

Clarine Hofstee

Clarine Hofstee is de initiator van Groen Schoolplein Onderwijs. Clarine is opgeleid tot tuin- en landschapsarchitect en heeft zich na de afronding van haar studie als zelfstandige gevestigd. Na een langjarige ervaring in het ontwerpen is Clarine ook gaan les gegeven. Daarvoor heeft zij ook het “Het Tuin- en Ontwerp boek” geschreven. Het vergroenen van schoolpleinen heeft haar op het idee van het Groen Schoolplein Onderwijs project gebracht. 

Een jaar of vijf geleden is Clarine benaderd voor het vergroenen van een schoolplein in de gemeente Molenlanden. en er volgenden er meer. De scholen zagen zich wel geconfronteerd met het onderhoud en Clarine had daarvoor wel een oplossing: Groen Schoolplein Onderwijs. Bij de realisatie van een groen schoolplein ontmoette Clarine een ambtenaar van Onderwijs van de gemeente Molenlanden. Hij maakte de wethouder direct enthousiast en die zei direct: “daar doen wij aan mee”. Andere gemeenten die zijn benaderd hebben die stap om uiteenlopende redenen niet gezet. Aan het projectplan is lang gewerkt tot Leader daaraan haar goedkeuring gaf en zo is in december 2022 groen licht gekregen voor het project. Via een van de kennissen uit haar netwerk is Clarine opmerkzaam gemaakt op “Leader, Polders met waarden”: zij verdubbelen de reeds verkregen subsidie van de gemeente Molenlanden.

De projectdoelstelling is het invoeren van Groen-schoolplein-onderwijs bij zo veel mogelijk basis scholen in het gebied Alblasserwaard/Vijfheerenlanden, primair bij de (financieel) deelnemende gemeenten. Om GSP-onderwijs ook voor de lange termijn te borgen richt het project zich op het creëren en beschikbaar stellen van een nieuwe lesmethode in een online platform. De betrokken scholen gaan hun curriculum aanpassen zodat GSP-onderwijs daarin een plaats krijgt. 

Het project voorziet bij de start met groenschoolpleinonderwijs in de inzet van groencoaches voor kennisoverdracht en ondersteuning. De ervaring is immers dat zonder die ondersteuning het niet van de grond komt. Voor die scholen met onvoldoende financiële middelen voor een geheel groen schoolplein volstaat het aanleggen van een “icoon” (bijv. een moestuin aanleggen door verwijderen stoeptegels, aanbrengen opsluitbanden en goede grond). Financiën behoeven op deze wijze geen belemmerende factor te zijn. Het onderhoud wordt in principe vormgegeven door leerlingen zelf onder begeleiding van de leerkracht en groencoaches. In aanvulling daarop kan incidenteel een hovenier ingeschakeld worden.

Partners