Downloadlijst
I
Account

Het gebruik van het schoolplein

Met GSP-Onderwijs kun je al snel aan de slag. Wanneer er nog geen sprake is van een vergroend schoolplein volstaat ook de aanleg of aanwezigheid van een icoon. Een icoon is een groen element op het schoolplein, bijvoorbeeld een bosje of een moestuin. 

De theorieën van ‘Embodied Cognition’ moedigen ook aan om met GSP-Onderwijs te starten. Deze theorieën benadrukken dat het voor leren belangrijk is dat kinderen ook zintuigelijk en lichamelijk ervaren wat ze leren. Doordat een natuurlijke omgeving uitnodigt tot meer gevarieerd, fantasierijk, ontdekkend, creatief en constructief spel is de kans ook groter dat er meer woorden en begrippen geleerd worden. Bij deze soorten spel is namelijk meer taal nodig en dat de natuur bijdraagt aan de woordenschat.

Leerkrachten en leerlingen willen zelf ook meer buiten les geven en volgen. Gemiddeld wordt op dit moment slechts 1% van de lessen buiten gegeven. 92% van de leerkrachten verwacht dat buiten les kan leiden tot leeropbrengsten zoals betere concentratie, langer blijven hangen van lesstof en meer creatief denken. Uit Nederlands onderzoek blijkt ook dat ruim 80% van de leerlingen het leuk lijkt om buiten les te krijgen. Ze vinden buiten les krijgen fijn want buiten is frisse lucht, is meer te beleven en kan je spelen en leren tegelijk. Kinderen komen tot bloei, terwijl kinderen in het huidige schoolsysteem over het algemeen door te zitten, kijken, luisteren, lezen en schrijven. Nieuwere leertheorieën stellen dat kennis en cognitie niet enkel worden gevormd door onze hersenen, maar dat zintuigelijke en fysieke ervaringen hierbij ook een belangrijke rol spelen. Studies laten zien dat kinderen taal en rekenen beter kunnen leren wanneer zij hun lichaam gebruiken in het aanleren. Door de diversificatie met GSP-Onderwijs kan de potentie van leerlingen ten volle worden benut door zodoende meer rekening te houden met de verschillende leerstijlen van leerlingen. Er zijn immers veel leerlingen die beter leren door concrete ervaringen op te doen, te observeren en op de concrete ervaringen te reflecteren. Voor deze leerlingen is het belangrijk dat ervaringsgericht leren wordt aangeboden. Ervaringsgericht leren op een groen schoolplein biedt belangrijke extra voordelen.

Partners